Veganskgryta med ris!?

Jätte god och snabb gryta/ röra! Jag äter den med ris el glasnudlar. Proppfull med näring och ingredienserna går på kanske en femtiolapp! 

  • 1 gullök 
  • 3st morötter 
  • Ca 2dl frysta gröna ärtor 
  • 1 burk majs
  • 1 paket kikärtor 
  • Ca 2dl fryst blad spenat el färsk
  • Olja att steka i
  • 1-2msk grönsaksbuljong, jag höftar
  • Svartpeppar 
  • Glutenfri soja, jag höftar men 1-2msk ca 
  • Herbamare salt (örtsalt)
  • Salt, om det behövs
  • Vitlöks krydda 
  • Ris till fyra personer, följ anvisningarna på paketet

Tips: för krämig röra: tillsätt ett paket kokosmjölk 

Hackad persilja är jätte gott på!

  1. Hacka löken och skala och riv morötterna och stek i olja på medelvärme tills löken är mjuk
  2. Sätt på ris
  3. Tillsätt ärtor, majs och spenat
  4. Häll kikärtorna i en sil och skölj dom väl med vatten, tillsätt dem
  5. Tillsätt grönsaksbuljong, svartpeppar, herbamaresalt, soja, vitlökskrydda, låt steka på medelvärme i ca fem min, smaka av och salta lite extra om det behövs. Tillsätt nu kokosmjölk om du vill ha den krämig o låt puttra några minuter. Servera till ris el glasnudlar, jag brukar blanda i riset el glasnudlarna i röran men det gör man som man vill. Perfekt att ta med som matlåda till jobbet, glasnudlarna är väldigt bra då de behåller sin konsistens och går lätt att värma till!

Smaklig måltid!

//Sandra ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *