Quinoa och risgröt?

Jag var (ja eller är, jag har ju inget val ☹️) en person som älskade havregrynsgröt på morgonen men även som mellanmål och liknande.  Men efter min celiaki diagnos så är det slut på det. Och det har minst sagt varit svårt att hitta en bra ersättare för havregrynsgröten. Jag har provat alla möjliga flingor en del är ok andra inte. Det som jag tycker har blivit bäst är att blanda lite olika flingor och smaksätta med bär och liknande. Så jag tänkte dela med mig av de mixer som jag tycker bäst om och i dag börjar jag med quinoa och risgröt smaksatt med hallon och toppad med jordgubbar och lönnsirap.

Till min rosa gröt behöver du:

3/4dl quinoaflingor 

3/4dl risflingor tex pema minutris

3-3,5dl vatten

1tsk chiafrön

Salt

1/2dl frysta hallon 

1tsk kokosolja (tycker du inte om smaken av kokosolja så testa den neutrala eller uteslut för gröten får en bismak av kokosolja och tycker man inte om det så tror jag smaken tar över och du gillar inte gröten. Jag är inte över entusiastisk av den smaken men jag tillsätter det pga den är hälsosam och bra för mig) 

Jordgubbar och lönnsirap til topping ???

Sväng i hop den så här: ja det är ju inte det mest avancerade ? 

Mät upp quinoaflingor, risflingor, vatten (börja med 3dl), chiafrön, salt och hallon i en kastrull och värm på medelvärme. Jag tillagar alltid gröt på medelvärme och rör hela tiden i gröten och “vispar” med sleven så gröten blir mer fluffig och sen tillsätter jag mer vatten under tiden om det behövs. Jag är utefter en fluffig och lätt gröt absolut inte en klistrig el kompakt. Häll upp i en skål tillsätt växtmjölk och toppa med jordgubbar och lönnsirap!? mums så gott!

?Sandra 

2 thoughts on “Quinoa och risgröt?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *