Falafel rulle!

När jag gick i gymnasiet så var mitt absoluta favorit val av mat falafel rulle för tio kroner och en multivitamin dryck för en femma och mild sås. Jag älskade det verkligen sen i slutet på gymnasiet så fick jag min diagnos och sen följdes det av fem års lidande. Nog om det men i minst tio år har jag letat efter falafel, ett tag fanns det några färska i kyldisken men de försvann sen har jag testat göra egna och det blev ok men det var väldigt jobbigt att få till. Jag har letat och letat i frysdisken efter falafel och visst finns det men inte glutenfria och framförallt inte naturligt glutenfria. Tills för några månader sedan då Anamma kom ut med ett gäng naturligt glutenfria och ekoligiska produkter bla vegofärs och falafel? mitt hjärta slog ett extra slag och jag var tvungen och dansa en liten glädje dans! Jag blev så otroligt glad inte bara för falafeln utan de andra produkterna också. För det har varit ett stort problem när man vill äta vegetariska produkter så är de flesta märkta med “spår av” el helt enkelt innehåller vete. Jag skickade i väg ett litet meddelande till anamma för att få reda på vad deras prover påvisade angående om gluten, för de är märkta glutenfritt men jag äter ju naturligt glutenfritt och fick då tillbaka att de inte har påvisat någon som helst gluten i sina prover!? 

Så gissa om jag har ätit falafel!

 Jag har ätit massvis med falafel rullar sen dess och tagit fram lite nya smakkombinationer som jag tänkte dela med mig av. Huvud tänket är att det så klart ska vara gott men även nyttigt och bra för magen. 
Ni behöver: 

Falafel från Anamma

Tortilla bröd, jag använder BFree

Syrad rödkål från Tistelvind 

Syrade morötter från Tistelvind

Isbergssallad 

Charlottenlök 

Gurka 

Ättiksgurka 

Ett halvt eko äpple

Vitlökssmör, en pressad vitlök blandat med 2-3msk mjölfritt margarin ex Flora 

Citron

Citronmajonäs el vegansk majonäs

Soyghurt el yoghurt

Salt och peppar

?lets cooking good looking!?

  • Tillaga falafeln i ugnen efter beskrivningen på förpackningen, det går även att micra och steka men jag tycker det blir bäst i ugnen. Dessutom så sköter de sig själv i ugnen undertiden du pysslar med tillbehören och är lagomfärdiga när det är dags att rulla i hop rullen ich hugga in??
  • Börja med att skölj isbergssalladen och lägg den i blöt
  • Skölj gurkan och hyvla tunna skivor
  • Skala och skiva löken i tunna skivor
  • Pressa vitlöksklyftan och blanda den med några msk mjölkfritt bordsmargarin 
  • Pressa ut ca tre msk majonäs i en skål och tillsätt ca 3/4dl soyghurt, pressad citron ca en tsk saft, salta och peppra. Blanda i hop allt till en sås, är den väldigt tjock kan du tillsätta lite vatten för att tunna ut den. Smaka av. Ta upp isbergssalladen ur vattnet och låt rinna av på hushållspapper 
  • Riv ett halvt äpple
  • Börja med att först lägga ett bakplåtspapper, lägg sedan tortillan ovan på
  • Bred på vitlökssmöret över hela tortillan. Nu är det dags för grönsakerna och tänk på att placera de bara i mitten på tortillan på ca fem cm bredd och hela vägen upp i från och ned. Så lägg inte på allt för mycket av allting det ska gå och rulla i hop till en rulle och det blir ganska mycket mer en man tror, så tunt lager av allt utspritt. Börja med isbergssalladen, syrade rödkålen och morötterna, rivet äpple. 
  • Lägg på falafel ovan på grönsakerna, lägg de under vartandra på en linje, så lägg de inte i bredd, då blir det problem när den ska rullas i hop. Sist men inte minst lägg på skivad charlottenlök och några tunna gurkskivor
  • Toppa med såsen, ringla på efter smak
  • Rulla i hop rullen, börja med att försiktigt vika ena sidan tortilla över fyllningen och sen andra sidan.rullen ska ligga en bit in från kanten på bakplåtspappret och ca tio cm upp i från nederdelen av pappret så du kan vika upp det över rullen och in så det inte kan rinna ut fyllning på dig när du äter. Börja med att rulla in falafeln i bakplåtspapper så den är precis teckt hela varvet och nu viker du upp nederdelen av bakplåtspappret då det ligger längst sidan av rullen sen fortsätter du rulla in rullen, svårt att förklara men jag är ganska säker på att ni vet hur jag menar. Klipp av överflödigt papper runt rullens öppning och klipp sen ett fem cm långt jag rakt ner i pappret längs rullen, det hjälper dig att kunna riva av pappret runt rullen enklare när du äter! 

Hoppas det ska smaka! En riktigt god och nyttig falafel rulle som är guld värd för din tarmflora!❤️

/Sandra ??

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *